De kans dat je iets goedkoops koopt en er iets moois voor terugkrijgt is namelijk groot, en dat blijkt nergens duidelijker dan in het verhaal van een broer en zus in Newcastle upon Tyne in het Verenigd Koninkrijk. In 2009 overleed hun excentrieke en briljante oom, die de broers en zussen in zijn testament de akte van een stoffige oude garage nalieten.
Levenslange excentriekeling
Toen ze de ruimte openden en eens goed naar binnen keken, konden ze niet geloven wat ze aantroffen…. Dr. Harold Carr liet op 89-jarige leeftijd in Newcastle upon Tyne zijn bezittingen na aan familieleden, waaronder een stoffige garage. Hij was een levenslange excentriekeling en werd een beetje een kluizenaar in zijn latere jaren, dus, terwijl zijn familie wist dat hij auto’s hield, hadden ze geen idee wat voor soort voertuigen Carr had verzameld door de jaren heen.
Zijn neef vertelde aan The Mirror: “Het was een beetje lokale folklore dat hij een Bugatti had, maar niemand wist het zeker, en zeker niemand wist wat het waard was.” Toen het nichtje en neefje van Carr de garage opruimden, ontdekten ze tot hun verrassing dat de geruchten waar waren. Hun oom, die bekend stond om zijn geheimzinnigheid, bezat inderdaad een Bugatti, maar het was geen gewone sportwagen. Het was een kroonjuweel van de automobielgeschiedenis: een Bugatti Type 57S Atalante.
Geschatte waarde van de Bugatti
Zijn geschatte waarde? Een koele £ 6 miljoen -of $ 8.5 miljoen. Hoewel alle Bugatti’s tot de prachtigste auto’s ooit gemaakt behoren, was dit specifieke merk en model een klasse apart. De auto was een van de slechts 43 auto’s in zijn klasse die ooit door de Italiaanse autofabrikant zijn gemaakt, en werd voltooid op 5 mei 1937. Er is veel bekend over de herkomst van deze specifieke auto omdat hij nieuw werd gekocht door een lid van de Britse aristocratie. De eerste eigenaar van de Atalante was Francis Curzon, 5th Earl Howe, die parlementslid was en een liefhebber van snelle races. De Bugatti verdween in 1960 in Carr’s garage, toen zijn licentie verlopen was. De Bugatti was de volgende 50 jaar uit het zicht en uit het hart, omdat Carr met de jaren steeds excentrieker werd en de neiging kreeg om te hamsteren.
Uiteindelijk ging het voertuig enkele jaren later op de veiling, in de voetsporen van miljoenen dollars uitgegeven aan gelijkaardige auto’s. Carr’s klassieker uit 1937 bracht ongeveer 4 miljoen dollar op, en het geld werd verdeeld onder zijn familieleden, die geen van allen verwacht hadden miljonair te worden toen ze de oude garage gingen opruimen.
Bron: Thelegacysafe
Beeld: Automania