in

GentleMinions: Het nieuwe TikTok fenomeen

Beeld: YouTube @ Illumination

Misschien heb je ze al voorbij zien komen, op TikTok of zelfs in de bioscoop. Jongeren gekleed in een pak, klaar om naar Minions: The Rise of Gru te kijken. Wij zagen het op TikTok en vroegen ons af: “Wat zit hier nou precies achter?” Ja, we hebben het over het nieuwe TikTok fenomeen: GentleMinions!

“Gen Z strikes again”

Het lijkt erop dat de nieuwste TikTok trend met ruim 20 miljoen views, vooral populair is onder jonge jongens, die hun zwart-witte pakken combineren met zonnebrillen, en de iconische Minion bananen. Als ze eenmaal in de zaal zitten, vouwen ze hun handen in de typische manier zoals Gru dat in de film doet, om vervolgens naar een film te kijken waar ze eigenlijk een tikkeltje te oud voor zijn.

Het was even zoeken naar hoe deze jonge mensen opeens op zo een cosplay zijn gekomen. Wij zochten het uit en kwamen bij een reeks van memes die op 1 juli begonnen zijn. De originele meme echter werd in 2019 op 4chan forum geboren. De opdracht luidde toen: ‘Kies een film, en verkleed je als wat jij denkt dat het stereotype is dat naar de film gaat kijken. Caption de foto met de zin “Tickets to … please”. Zo werden destijds de alom bekende “Tickets to Joker please” memes gemaakt met jonge jongens in fedora hoeden.

@ig.jj_masarati8 Minions rise of alphas #gentleminions ♬ original sound – JJ

Bios ban

De hoeden zijn inmiddels vervangen door nette pakken, maar de doelgroep die meedoet aan de memes is hetzelfde gebleven, wat tot grote ergernis van vele bioscoopbezoekers leidt. Het lijkt er namelijk sterk op dat de Gen Z en hun GentleMinions niet voor de film komen maar om mee te zingen, te praten of zelfs luid te applaudisseren tijdens de film.

In sommige gevallen loopt het zo uit de hand dat film bezoekers hun entree geld terug vragen bij de kassa, omdat zij niet van de film konden genieten. Vele bioscopen hingen ter voorkoming al waarschuwingen op en werden bezoekers vriendelijk verzocht zich te gedragen. Bij een bioscoop in Engeland werden uit angst voor rumoerigheid tijdens de film personen in pak uit voorzorg de toegang tot de zaal ontzegd. Ondanks een dreigende bioscoop ban lijkt de trend zich wereldwijd te verspreiden. Zelfs de populaire Youtuber mr. Beast deed mee door een zaal speciaal voor de memeificatie van de prequel af te huren.

“Minions: The Rise of Gru”

In hoeverre de memes en TikTok verantwoordelijk zijn voor de ticketverkoop en populariteit van de nieuwe film is niet helemaal duidelijk, maar Universal Pictures was zelf wel blij met het gebaar van de fans. De spin off van Minions met castleden als Steve Carell, Pierre Coffin, Taraji P. Henson en Jean-Claude van Damme lijkt net als zijn voorgangers in ieder geval nu al een hit te zijn en haalde maar liefst 125.1 miljoen Amerikaanse dollar binnen in zijn eerste weekend. De animatie die 2 jaar op zich liet wachten door de covid-19-pandemie, laat dit keer het verhaal zien van een jonge Gru en zijn Minions, voor het leven als slechterik, die de wereld wilt overnemen.

Bron: Ladbible

Beeld: TikTok/ Twitter/ YouTube

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

GIPHY App Key not set. Please check settings

Dit zijn de nieuwe Netflix-releases van juli 2022

Vrouw die blind werd na het tatoeëren van oogballen heeft helemaal geen spijt