Een man uit Australië controleerde terloops zijn rekening en zag een mooie $68.000 ($105.000 AUD) van een onbekende storter.
Rekening controleren
Eerst dacht hij dat hij gehackt was. Nee. En toen dacht hij dat hij was aangeklaagd. Ook nee. Maar zoals we weten is de gedachte dat je een ‘levensveranderend’ bedrag hebt natuurlijk iets anders dan het daadwerkelijk hebben. Wat nu? Je zou een huis kunnen kopen, misschien die droomauto kunnen kopen, of het zelfs onder je geliefden kunnen verdelen. Helaas besloot deze man het meest verstandige te doen. “Ik bracht mezelf terug naar de realiteit dat dit te mooi is om waar te zijn en dat ik dat geld niet zal houden,” vertelde de naamloze man aan Yahoo News. “Het was best verleidelijk om iets louche te doen, ik ga niet liegen. Maar een snelle Google-zoekopdracht die zei dat het een misdaad was, was genoeg voor mij.”
Nadat hij contact had opgenomen met zijn bank, HSBC, deelde hij een paar screenshots van de bizarre uitwisseling met de medewerker van de klantenservice. “Dat klinkt zo verontrustend,” reageerde de medewerker. Het blijkt dat het geld eigenlijk was bijgeschreven op de Visa Platinum-rekening van de inwoner van Sydney via een cashbackheffing. Na een gesprek met Tim Mozsny, hoofd Hypotheekdiensten bij HSBC Australië, kreeg de man te horen dat het ‘geschil’ over de betaling zou worden opgelost ‘binnen de regels van het creditcardprogramma’. “Het was een zalig en geweldig gevoel om plotseling $100k+ [AUD] op je bankrekening te hebben, maar over het algemeen heel vervelend, zou het niet aanraden,” legde hij uit op Reddit.
Verantwoordelijk
“Het kostte niet veel tijd om dit terug te draaien, het is handig dat de bank een eigen chatkanaal heeft,” vertelde hij ook aan Yahoo. “Het vervelende was dat ik mijn kaart niet kon gebruiken en verantwoordelijk was voor iemands fout. “Ik ben verrast over hoe makkelijk het is om $100k [AUD] over te maken. Goed om te weten dat het ook makkelijk is om de transactie terug te draaien.” Na al die verwarring werd de man door de bank $9,52 AUD ($6,15) in rekening gebracht voor een cash advance toeslag in verband met de foutieve overboeking.
De inwoner van Sydney beweert echter dat hij een overboeking van $ 100 AUD ($ 64,62) kreeg, wat volgens hem een gebaar van goede wil had kunnen zijn. “We kunnen geen commentaar geven op individuele rekeningkwesties vanwege de vertrouwelijkheid van de klant,” vertelde een woordvoerder van HSBC aan de publicatie. “Als klanten denken dat er een fout is gemaakt met betrekking tot hun rekeningen, vragen we hen contact op te nemen met ons speciale klantenserviceteam.”
Bron: Unilad